Bericht

Werksessie 9/11: Wat maakt een donutdeal een donut-deal?

Geplaatst op 26 november 2019, 22:24 uur

Wat maakt een donutdeal een donut-deal?
Als het je lukt om twee maatschappelijke opgaven aan elkaar te verbinden, waarvan de ene de aarde helpt en de andere mensen sociaal fundament biedt, zodat die samen en elkaar versterkend bijdragen aan een veilige en rechtvaardige wereld, dan leg je de basis voor een donutdeal. De deal wordt echt een donut-deal, als hieruit een project ontstaat waar buurtbewoners in kunnen meedoen, leren en eerlijk aan kunnen verdienen.

Voorwaarden tot succes:
Het verhaal simpel en goed uitleggen, doe het met buurtbewoners, wees totaal laagdrempelig, bouw een leerproces in, gebruik een tolk waar nodig, werk met eerlijke vergoedingen en: verbinding begint met een menselijke vonk.

'Dit is zo’n sterk en overtuigend verhaal. Ik zie meteen allerlei kansen bij mijzelf in de buurt.' [Buurtbewoner uit ander stadsdeel]
 
Het succesverhaal van de 1e donutdeal, de isolerende gordijnen van Gaasperdam

  • Deelnemers zijn het zelf aan het doen, geschoold (ook in de donut-doelstellingen) en worden mede-eigenaar van donut-deal
  • Voor de doeners: de energierekening gaat omlaag en de sociale kansen omhoog
  • Het zelfvertrouwen van doeners gaat omhoog
  • Het gaat als olievlek door de buurt
  • Er ontstaat verbinding en meer cohesie
  • Kan worden doorontwikkeld tot leerwerkplekken, met uitzicht op inkomen, ontstaan van nieuw lokaal business model
  • De kans op een betere, nieuwe toekomst, voor deelnemers, voor anderen

'In feite creëer je lokaal een specifieke donut. Zo had ik het nog niet gezien. Het zo benaderen is precies het puzzelstukje waar ik nog naar zocht.' [Docent HvA]

Tekst: Jasper Etten en Anne Stijkel

Illustration
 
Deel dit: